
W Siegerland (Niemcy) w 1895 r. przez krótki czas, ale nieopłacalny przejazd dwiema liniami autobusów pasażerskich odbywały się w 1895 r. z wykorzystaniem sześciopasażerowego wagonu samochodowego opracowanego od 1893 r. Benz Viktoria. Kolejna komercyjna linia autobusowa przy użyciu tego samego modelu Benz omnibusy w 1898 r. jechała przez krótki czas na wsi wokół Llandudno w Walii.
Wynajem busów osobom prywatnym
Daimler wyprodukował również jeden z pierwszych modeli autobusów silnikowych w 1898 r., sprzedając dwupiętrowy autobus firmie Motor Traction Company, który po raz pierwszy został użyty na ulicach Londynu 23 kwietnia 1898 r. W tym samym czasie Daimler rozpoczął produkcję autobusów dwupiętrowych.
Pojazd miał maksymalną prędkość 18 km/h i pomieścił do 20 pasażerów, w zamkniętej przestrzeni poniżej i na platformie na wolnym powietrzu powyżej. Dzięki sukcesowi i popularności tego autobusu, Daimler rozszerzył produkcję, sprzedając więcej autobusów firmom w Londynie, a w 1899 roku do Sztokholmu i Speyer. Firma Daimler nawiązała również współpracę z brytyjską firmą Milnes i w 1902 r. opracowała nowy dwupiętrowy produkt, który stał się standardem rynkowym.
Wynajem busów firmą
Pierwszym seryjnie produkowanym modelem autobusu był dwupiętrowy autobus typu B, zaprojektowany przez Franka Searlego i obsługiwany przez londyńską General Omnibus Company, który wszedł do użytku w 1910 r., a prawie 3 000 wybudowano do końca dekady. Podczas pierwszej wojny światowej na froncie zachodnim służbę wojskową odbywały setki osób. Firma Yellow Coach Manufacturing Company, która szybko stała się głównym producentem autobusów w USA, została założona w Chicago w 1923 roku przez Johna D. Hertza. General Motors nabyła większościowy pakiet akcji w 1925 r. i zmieniła nazwę na Yellow Truck i Coach Manufacturing Company. Następnie w 1943 r. nabyli resztę udziałów, tworząc oddział GM Truck i Coach.
Modele rozszerzone w XX wieku, prowadzące do powszechnego wprowadzenia współczesnej rozpoznawalnej formy pełnowymiarowych autobusów z lat 50. AEC Routemaster, opracowany w latach 50. XX wieku, był pionierskim projektem i do dziś pozostaje ikoną Londynu. Innowacyjna konstrukcja wykorzystywała lekkie aluminium i techniki opracowane w produkcji samolotów podczas II wojny światowej. Oprócz nowatorskiej, oszczędnej pod względem ciężaru konstrukcji zintegrowanej, po raz pierwszy wprowadzono także niezależne od autobusu zawieszenie przednie, wspomaganie układu kierowniczego, w pełni automatyczną skrzynię biegów i hamowanie hydrauliczne.